“Na altijd kantoorwerk te hebben gedaan, was het tijd voor iets anders.”
Haal jij je brood bij de supermarkt? Grote kans dat Bernadine deze bevoorraad heeft. Voor dag en dauw (lees: om 01:00 uur ‘s nachts) begint haar werkdag en rijdt ze langs verschillende supermarkten om brood af te leveren. Dit doet ze niet ‘even’, maar in een grote vrachtwagen van ruim 16 meter lang. Van administratie naar de vrachtwagen: in dit interview lees je meer over Bernadine haar carrièreswitch.
Van administratie naar vrachtwagen
Bernadine werkt inmiddels zes jaar via Ploeger voor een bakker, maar haar carrière begon in een totaal andere richting. “Ik was eerst financieel administratief medewerkster, waar ik zes verschillende administraties draaiende hield,” vertelt ze. “Op een gegeven moment voelde ik dat het tijd werd voor iets anders.”
Al snel kwam ze uit op autorijden, iets waar ze altijd al van hield. “En nou ja, dan moet een vrachtwagen ook wel lukken!” Zo geschiedde. Bernadine besloot om een opleiding te volgen.
De overstap maken
“Ik besloot zelfstandig te leren. Ik wilde mezelf de tijd geven om dit goed onder de knie te krijgen,” legt ze uit. In het begin combineerde ze haar nieuwe werk met haar administratieve werk. “Drie dagen rijden, vier dagen administratie. Maar na een tijdje ben ik steeds meer op de wagen gaan werken en minder op mijn administratieve werkplek. Uiteindelijk heb ik de overstap volledig gemaakt. En daar heb ik geen spijt van!”
Hoe ziet een werkdag eruit?
Bernardines werkweek loopt van woensdag tot en met zondag. “Mijn werkdag begint om 01:00 uur, wanneer ik start met laden. Ik rij met een grote wagen, dus dat duurt even. Tegen 01:45 uur ben ik klaar met laden en ga ik op weg. Het brood moet vóór 08:00 uur in de winkels liggen, dus er is geen tijd te verliezen.”
Rond 13:00 uur komt ze weer thuis, eet ze iets en traint ze met haar honden. “Ik vind het heerlijk om met mijn speurhonden te trainen. Ik heb jarenlang op een manege gewerkt en paard gereden, maar nu besteed ik veel tijd aan mijn honden,” legt ze uit.
Rond 16:00 uur gaat ze naar bed, waarna de wekker om 22:30 uur weer afgaat. “Het ritme is natuurlijk wel even wennen, maar tegenwoordig weet ik niet beter.”
Voordelen van het nachtwerk
Bernadine kan het rijden ’s nachts absoluut aanbevelen. “Het is heerlijk rustig op de weg,” zegt ze. “Geen gezeur met fietsers of ander verkeer. Natuurlijk kom je ook vreemde dingen tegen, zoals politieachtervolgingen, maar dat hoort erbij en maakt het juist leuk!”
Werken in een mannenwereld
“We zijn met vier meiden en de rest zijn mannen. Het is een prettige werksfeer, en ik merk dat vrouwen het ook prima allemaal kunnen. Je moet bijvoorbeeld vaak achteruit inparkeren op smalle stukjes en in kleine straatjes.” En dat met een grote vrachtwagen in plaats van een Fiat 500 ;-).
Het werken bij Ploeger
“Ik heb het hier echt naar mijn zin en ben blij dat ik de overstap heb gemaakt,” zegt Bernadine enthousiast. “Het werk is uitdagend en je hebt veel vrijheid. Het is een fijne balans tussen werk en privé.”
Ook chauffeur worden? Bekijk onze vacatures.