“Op mijn 47e kon ik eindelijk mijn droom waarmaken.”

Geen dolfijnentrainer of dierenverzorger, maar Vrachtwagenchauffeur. Dát is wat Lizeth als kind altijd al wilde worden. En zeven jaar geleden was het zover. Na een carrière in de autotechniek, zit ze nu achter het stuur – in de vrachtwagen 😉 – bij Ploeger Logistics in Waalwijk. Daarnaast buigt ze zich over de logistieke planning. Maak in dit interview kennis met Lizeth.

“Het was een carrièreswitch voor mij. Via Stichting Transport & Logistiek ben ik bij Ploeger Logistics terechtgekomen. Ploeger was op zoek naar chauffeurs, dus ik heb me aangemeld, ben uitgeloot, en kon gaan lessen.” 

Dromen komen uit 

“Van jongs af aan had ik al iets met voertuigen. Mijn vader is ook Vrachtwagenchauffeur. Als kind wilde ik al liever met hem mee dan dat ik naar school ging. Op mijn 17e was ik klaar met school en begon ik als automonteur, want ik was te jong om vrachtwagens te besturen. Daarna ben ik in de autotechniek verdergegaan. Later ben ik in magazijnen en in keukens gaan werken. Niet als kok ;-), maar in het bouwen en monteren ervan. Dat heb ik vijftien jaar in totaal gedaan. Maar uiteindelijk wilde ik nog steeds één ding: vrachtwagen rijden. Op mijn 47e kon ik eindelijk mijn droom waarmaken.” 

The Queen of Rock ‘N Roll 

“In de vrachtwagen luister ik meestal naar Radio 2 voor het geklets en de filemeldingen. In de vakantietijd zet ik mijn eigen muziek op: hardrock uit de jaren ‘80 en ‘90, en Tina Turner. Zij is Simply the Best.”

Van ritten maken, naar ritten plannen 

“Na een aantal jaar ben ik gevraagd om als Planner aan de slag te gaan. Dat kwam eigenlijk door fysieke klachten aan mijn schouders. Sinds vorig jaar doe ik nu de planning, samen met Adriaan. Ik weet inmiddels uit mijn hoofd wie op welke rit zit en wat er moet gebeuren. Soms spring ik zelf nog achter het stuur, maar het grootste gedeelte van mijn werkweek buig ik over de planning. Dat vind ik een mooie combinatie. En dat vinden mijn schouders stiekem ook ;-).”

Voordelen van het werk 

“De vrijheid en de tijden. Ik begin lekker vroeg, meestal rond 02:00 of 03:00 uur, en dan ben ik rond 11:00 uur alweer klaar. Dat is perfect te combineren met mijn privéleven. Zo kan ik bijvoorbeeld heel gemakkelijk met de kleinkinderen naar het zwembad of een dagje naar de Efteling.

Daarnaast kom je op hartstikke mooie plekken. Vooral rond deze tijd, met de zonsopkomst en mist, is het prachtig. Ik zet de vrachtwagen dan weleens aan de kant om een foto te maken.

Het sociale contact met klanten bij het lossen vind ik ook leuk. Je komt namelijk vaak dezelfde mensen tegen, bijvoorbeeld bij de supermarkten waar we leveren. Dat schept een band. Ook vind ik het leuk om met al mijn collega’s te ‘ouwehoeren’.”

De keerzijde 

“Een nadeel is wel dat je ’s avonds weinig sociaal leven hebt. Dan gaat het lampje uit, en ga je heel vroeg naar bed. Zeker als je ook in de weekenden moet werken, kan dat lastig zijn. Maar voor mij wegen de voordelen, waaronder de vrije tijd die ik overdag heb, zwaarder.”

Teamwork

“Onderling helpen we elkaar altijd. Als ik zie dat iemand omhoog zit, spring ik bij. Dat is echt iets waar we hoog op scoren als team. Het bedrijf zorgt er ook voor dat alles goed geregeld is. Het salaris is altijd op tijd, en de kleine attenties die we krijgen, zoals met Pasen of in de zomervakantie, zijn echt een blijk van waardering.” 

Enthousiast van het verhaal van Lizeth? Dat komt goed uit! We zijn namelijk op zoek naar Chauffeurs in Harderwijk, Bunschoten en Waalwijk. Bekijk de vacatures, en wie weet zien we je snel.